dissabte, 27 de juny del 2009

Autodestrucció Jackson

He rigut molt amb un comentari graciós que ha fet un fill meu avui: deia que el seu professor, un tal senyor Bayer, els havia dit, temps enrera, que, quan es morís en Michael Jackson, haurien de posar a la tomba fulles de morera perquè els cucs poguessin menjar alguna cosa doncs no creia que els agradés el plàstic.
Més enllà del tip de riure que genera el comentari, i malgrat que en aquests moments pot resultar fins i tot un xic ofensiu, em plantejava que en Jackson és un cas paradigmàtic d'una abusiva, absurda i irracional manipulació de la naturalesa. I tot ocasionat per no saber acceptar-se un a si mateix, la qual cosa pot acabar amb l'autodestrucció. I mira que era bo el paio, eh? Quines condicions tan excel·lents per arribar lluny, lluny en el negoci d'entretenir el món.
Els nostres fills i alumnes poden aprendre aquesta lliçó fàcilment i no els anirà malament. Passa, sobre tot als l'adolescents, que es miren al mirall i no els agrada gens el que veuen. Cal ensenyar a acceptar-se a sí mateix i després, en un pas més molt saludable, a riure's una mica dels propis defectes i limitacions. D'aquell gra al nas, d'aquell nas mateix, de la mida de les orelles o de la poca o molta alçada, del darrer estirabot del coll, etc. Cal que els ensenyem a ser feliços a dins del propi cos.

8 comentaris:

Anònim ha dit...

Arribo a dues conclusions: que a classe has de vigilar SEMPRE el que dius; i que el tal Sr. Bayer és un ANIMAL (i encara no ha arribat a la primera conclusió).

Frank Bayer ha dit...

Ramon!!!jeje!! comparteixo la teva primera conclusió, encara que en efecte, no hi he arribat, perquè quan tinc alguna cosa que em sembla interessant, disparo... i després penso, "cony, potser t'has passat...". Pecats de juventut!! El comentari sobre el Michael Jackson no el recordo... que fort!!! En fi... Que aquest Sr.Bayer té els dies contats a la feina...

Toni Cassany ha dit...

Que bonic és veure com els nostres alumnes recorden, després dels anys, els comentaris que més els han impactat per la seva profunditat i valor edificant...

Joan ha dit...

Hauries de traduïr una cançó seva que es diu "man in the mirror". Aquest payo era molt, però que molt bo.
I pel que fa a acceptar-se a un mateix tal i com és... A mi em fa l'efecte que aquest pobre noi no tenia gaire ningú al seu costat que l'estimés de veritat. Això si que ajuda a acceptar-se un mateix.

Iron ha dit...

A mi em fa gràcia això de que la família intenti esbrinar si hi va haver negligència mèdica entorn a la mort del seu membre més il.lustre. M'atreviria a afirmar que la negligència mèdica ha estat llarga (20 o 30 anys) i prolongada. És que cap cirurgià no ha tingut un bocí d'esperit hipocràtic? Segurament han pensat “si jo no l'opero ho farà un altre i s'embutxacarà els diners”...
El que hauria d'haver fet un bon cirurgià és enviar-lo directament al psicòleg per a solucionar els problemes i traumes que arrossegava i intentava camuflar externament amb la cirurgia.
Perquè el problema de'n Jackson no vé d'una mala educació en el sentit de que els seus pares no li ensenyessin a acceptar els seus defectes; sinó més aviat d'una mala educació en el sentit de que ja de ben petit se li va exigir massa, d'una educació massa severa en definitiva.
A mi em recorda a en Mozart (salvant les distàncies evidentment). En Mozart va tenir un pare que controlava l'educació musical del seu fill fins a l'últim detall, el petit Wolfang va anar de gira per tot Europa amb el seu pare Leopold i no va poder gaudir d'una infància normal com els altres nens, tot eren assajos i hores i més hores davant del clavicordi. Per això mateix, i segons diuen els cronistes de l'època, Mozart mostrava sovint una conducta infantil, una forma d'exterioritzar una etapa que mancava en la seva vida.
De la mateixa manera que en Mozart, a en Jackson també li ha donat per aquí, després d'una infància amb professors de dansa, de cant, de llenguatge musical, i un pare cada dia més exigent, ara de gran li havia donat per muntar un parc d'atraccions a casa seva i convidar a nens per a jugar tots plegats.
Jo quan ja fa uns anys anava per les tardes a l'escola del Tenis Barcelona hi havien molts nens que els seus pares esperaven que fossin els propers Bruguera (aquest també va ser un altre victima d'un pare explotador), Corretja, etc. La gran majoria s'ha quedat pel camí.
També pel que fa als estudis molts pares es decanten per encaminar-los cap a les carreres empresarials o enginyeries, les professions que segurament els permetran dur una vida acomodada, sense pensar si realment el seu fill disfrutarà o no amb aquells estudis.
Perquè caram als càstings d'Operación Triunfo els aspirants diuen coses de l'estil: “lo hago por mis padres, se que esto los va a hacer sentirse orgullosos de mi”, o sigui que si no triomfen passaran d'ells? Quina mena de pares són aquests? Jo canviaria el canon dels batejos per fer-los com als casaments “estimareu als vostres fills en la riquesa i en la pobresa etc...”
Anar carregant progressivament de responsabilitats als infants està bé perquè així n'aprenen, sino no aprendrien a valorar l'esforç, però tampoc cal caure en l'altre extrem és a dir fer de l'esforç una filosofia de vida.
En fi, quan vegis al tal Sr.Bayer li dones un calbot de part meva, suau eh? No li facis saltar les ulleres tu ara jejeje

Toni Cassany ha dit...

Aquest comentari teu m'ha encantat, Joan. Dónes en el clau: això de l'autoestima ve per l'estima que ens donen de fora.

Toni Cassany ha dit...

Iron! Qué bueno que volviste! M'agrada això que dius. Ho experimento sovint a la feina de tutoria. Una mare em deia un dia "hem tret un notable"; i no fa gaire una altra em deia que ella se sabia la meva assignatura millor que el nen. Fa molt poc he "renyat" uns pares que dramatitzaven els mals resultats del seu fill; els vaig arribar a dir que no es podien projectar d'aquesta manera en el seu fill perquè l'acabarien frustrant, anul·lant la seva personalitat. No sé si em van entendre perquè tinc experimentat també que aquestes coses no se saben reconèixer. Els pares no ho veuen que els frustrats són ells. Hi ha molts alumnes que s'inhibeixen davant d'aquestes actituds i acaben pensant que qui ha suspès és el pare o la mare o que la cosa no va amb ell, que és cosa d'altres.
No sé si el problema Jackson anava per aquest camí, però segur que no li van deixar viure la seva vida i que els diners i la fama van fer la resta. Quins pocavergonyes els cirurgians estètics del pobre Michael!!! A mi em feia pena el noi.

txeiks ha dit...

No sé si comentar el petit post d'en Toni o el mega-comentari de l'Iron! En fi, voldria contribuir amb un article sobre el tema que em va semblar excel·lent, l'autor es planteja pequè la gent intel·ligent tendeix a ser infeliç, i lliga amb això d'exigir als nens pensant només en les seves capacitats i oblidant la seva inmaduresa. http://www.scribd.com/doc/8778/Why-Intelligent-People-Tend-To-Be-Unhappy