divendres, 28 de gener del 2011

Matrimoni per a tota la vida?

El dia 20 de gener, el del meu quaranta-novè aniversari, vaig començar a llegir La casa del propòsit especial. El primer capítol m’ha encantat. El narrador és un vell que viu amb la pena de tenir la seva esposa Zoia moribunda a causa d’un càncer de còlon. L’estimació que li professa és extraordinària.

A la xerrada sobre matrimoni que vaig anar a fer a Vilafranca del Penedès el mateix dia 20 vaig llegir un fragment de la pàgina 21 on el narrador explica a la doctora de la seva dona què hi va a fer cada dia a la clínica: “No vinc pas aquí a fer amistats. Vinc exclusivament a veure la meva esposa, a veure la meva estimada Zoia, a seure a vora el seu llit, a agafar-li la mà entre les meves, a murmular-li a cau d’orella, a assegurar-me que sàpiga que no està sola.

Em quedo a l’hospital fins a les sis i llavors li faig un petó a la galta, li poso una mà a l’espatlla un moment, i prego en silenci per demanar que l’endemà quan torni la trobi viva.”.

Després de llegir això als matrimonis que m’escoltaven, vaig fer la pregunta: “Penseu que aquests dos han tingut molta sort a la vida?” Vaig respondre que per ami, això no era pas cosa de sort, que aquests dos ─com dirien alguns avui─ això s’ho havien currat tota la vida. Mil gestos insignificants d’amor, mil sacrificis, mil vegades de demanar perdó i mil més de perdonar, mil hores d’estar de costat i mil vegades de mirar en la mateixa direcció, mil llàgrimes vessades, mil entrebancs superats a duo, mil silencis per no ofendre, mil sorpreses inesperades, mil àpats amb allò que més li agrada, mil quilos de maquillatge, mil somriures i abraçades i mil paraules d’amor, senzilles i tendres, i mil vegades superades les ganes d’agafar la porta i marxar i mil mossegades de llengua i mil hores d’escalf dels cossos amants i mil aplaudiments nostres ara.

Ni sort ni llets. L’amor, quan arriba fins al final, no és perquè un ha trobat la mitja taronja ni res que se li assembli; és perquè un, un dia, va decidir, més amb el cap que amb el cor, que estimaria aquella persona fins que la mort els separés. Ho van decidir. Jo et vull estimar i per això em caso amb tu. Aquesta és la clau del matrimoni que dura. No és qüestió de sentimentalismes barats o superficials que van i vénen. El sentiment ve després, quan has estat generós i has estimat de debò. Aquesta és la proposta del matrimoni feliç per a tota la vida. Perdoneu, però algú ho havia de dir. Qui s’hi apunta?

8 comentaris:

Marc Roig Tió ha dit...

Lliçó magistral!

Rafel Fàbrega ha dit...

Gran llibre el que recomanes, Toni! me'l va cagar el tió l'any passat i fins aquest Nadal no me'l vaig començar a llegir...el final el vaig trobar una mica previsible però no per això menys tendre.

Xavi de la Fuente ha dit...

ALGÚ HO HAVIA DE DIR!! m'ha agradat molt Toni... ;) llegiré el llibre.

Frank Bayer ha dit...

En una d'aquestes xerrades sobre el matrimoni que et donen vuitanta-mil pautes, una persona experimentada em va dir "Frank, tot això està molt bé, però al final sempre es tracta de fotre-hi els collons". En fi, que m'ha encantat el que has escrit i hi estic plenament d'acord!!!

Toni Cassany ha dit...

Hola a tots: del llibre potser en parlaré en un altre post. No va d'això, encara que sí té aquest tema de fons de la història (gens fàcil!!) d'un matrimoni.
Gràcies pels vostres comentaris que m'encoratgen a mantenir viu el bloc.

dolors turmo ha dit...

Sí, en una gran part hi ha tot això que dius, és cert, cal una voluntat ferma. Però convindràs amb mi que també hi ha una part de sort personal en la trobada de l'altre. El fet que dues persones s'estimin i vulguin estar juntes tota la vida, depèn molt de la qualitat humana de l'un i de l'altre. I realment, la sort d'aquesta trobada no es dóna per igual a tothom.

txeiks ha dit...

Jo no m'hi apunto per raons evidents -al matrimoni, vull dir- però sí que subscric fins a la darrera coma.
Ja saps que estic llegint Angulo de Reposo, i tot això que has explicat aquí també queda molt ben exposat allà. En fi, ja en parlarem quan te l'hagis llegit tu.

Toni Cassany ha dit...

Hola, Dolors. Gràcies pel teu comentari. Ja tens raó, ja. Deixa'm afegir, però, que cal agafar-se seriosament la recerca de la persona. Vull dir que hem de dir als nostres fills que s'agafin seriosament el nuviatge (sona carca, però m'és ben igual), que no facin el pas frívolament, que n'estiguin segurs que aquella persona es mereixarà que jo li digui un dia "jo amb tu, només amb tu i per a tota la vida". Trobar aquest algú és sort? Potser sí. Però potser no és només sort. O potser si no tens sort avui, en comptes de casar-te, t'has d'esperar i tenir paciència fins que arribi el moment. Ja sé que no en té res de fàcil, però això de la sort no ho domino, no depèn de mi, vull dir, i haig de buscar altres factors que sí pugui jo gestionar. I un és aquest: agafar-s'ho més seriosament i no llençar-se mogut només per un estusiasme inicial, emotiu i aclaparador que es té al principi. La sort s'ha de buscar. Cal posar-hi el cap, també.
Txema: gràcies a tu, també. Em llegiré la novel·la, segur.