divendres, 21 de gener del 2011

Desconectar per a conectar

Sóc usuari de les noves tecnologies. Sense complexos. Les faig servir a la feina i al lleure. M'hi entretinc, hi perdo el temps i també les rentabilitzo professionalment. Em sembla que no pot ser d'altra manera. Vivim en aquest món i no en cap altre. Qui es posa de cul de forma sistemàtica i tancada a aquesta realitat, em sembla que s'equivoca.

ARA bé, no siguem il·lusos! No ens passem. Això són eines per fer les mateixes coses de sempre però d'una altra manera (potser més eficaç i ràpida). I això val tant per al que és bo com per al que no ho és. Ara tens les denigracions humanes més exacrables a un sol clic; i ara tens també a l'abast de la mà, fer una transferència per a una ONG o apuntar-te a un viatge solidari des del despatx de casa.

Més enllà d'aquestes obvietats massa repetides ja, em volia fixar en un mal més subtil que no acabem de valorar del tot i que va lligat també a un ús abusiu de les noves tecnologies: abans hi havia moments en què no podies desconnectar dels amics, la família o la nòvia. Moments en què eres ilocalitzable. Això tenia el seu punt negatiu, és clar, però tenia una punt d'exclusivitat que es va perdent. Aquest "perdona un moment" que ens diuen per atendre una trucada, no és sinó, "esperat un moment que hi ha algú més important que tu que m'entra per la línia 1". Clarament n'hem fet un gra massa. No hi ha entrevista de tutoria que no soni el mòbil. Sona a la taula de nadal, a mitja pel·lícula al cinema, i si no vigiles, pots tenir un fill xatajant al cotxe i no adonar-te'n que "no hi és" fins que no arribes a destí...

Ens hem passat, clarament. I no ens n'adonem. Educar avui no és elimnar la tele, Internet, la play o el que sigui, sinó ajudar a fer-ne un bon ús i crear les condicions perquè això sigui així.

Ens manca sentit comú i sentit de comunitat. Vivim envoltats, no aïllats. M'ha encantat aquest video que una meva filla m'ha enganxat al meu mur de facebook. Fa pensar.

7 comentaris:

Xavi de la Fuente ha dit...

Toni, estic del tot d'acord amb el que dius. Ja no es pot estar prenent alguna cosa amb algú sense que "desconecti" perquè li estan dient alguna cosa. I que consti que jo sóc dels que ténen Blackberry i trobo que és un invent molt bo a l'hora d'estalviar en missatges. Però entre poc ni massa. No es pot viure passant més estona en el món virtual que en el real.
Pel que fa al vídeo, molt bo. Sembla que els taiwanesos ens van al davant! :)
Una abraçada

Toni Cassany ha dit...

Xavi: quanta raó que tens! Gràcies pel teu comentari enriquidor.

Marc Roig Tió ha dit...

Bones reflexions i... boníssim el vídeo!!!

Quim Fàbrega ha dit...

Toni, ja havia vist el video, però l'he tornat a mirar. Perquè trobo que està bastant ben fet i adaptat en el context d'avui en dia.
Jo, no tinc BB (Blackberry), però en vull una, i quan la tingui, espero saber quan s'ha d'utilitzar, i quan no.
Les noves tecnologies són molt bones si les utilitzem bé, perquè si les utilitzem malament poden ser fatal.
Gràcies.
Disconnect to Connect ;)

Juli de Ca ha dit...

Estimat Toni: quin vídeo tan bo. Evidentment els que estem enganxats a les NNTT (portàtil, Ipot,itouch,ipat,iphone, i...) si no aconseguim "desconectar" ens pot passar que no veurem l'arc de Sant Martí.
També hi ha un altre motiu: desvirtuem la utilitat dels aparells. Aviat podrem tenir un mòbil-microones: mentre truquem podrem escalfar el cafè... perquè l'amic que estaria fent el cafè hi serà virtualment .
Una abraçada, Juli

Ferran Arizcun Arizcun ha dit...

El vídeo, sensacional. Bé, per què no t'enfadis, l'article també és bo.

Anna ha dit...

Tens raó amb el que dius, perquè realment, el pitjor que podem fer és donar l'esquena a les noves tecnologies, perquè són el FUTUR amb majúscules. A classe ens ho diuen molt clar i cada vegada més: que ara la nostra feina ja no es tracta d'escriure meravellosament a paper o fer anuncis originals, sino que la clau és saber aprofitar les noves tecnologies per arribar al número més gran de gent possible. L'altre dia ens van dir una cosa que em va deixar mig morta: el que estudiem a 1r de carrera, amb els avanços d'avui dia, a 4t de carrera ja ha caducat, ja no serveix.
Per tant crec que, al contrari del que pensen molts, és bo, més ben dit, és necessari, que dominem aquestes tecnologies, però dominar no és abusar, és saber-ne fer l'ús correcte en el moment que toca.
També m'agrada del video el fet que juguen amb la paraula "desconectar" de manera contrària al que avui en dia s'entén, perquè just es diu que desconectem del món per culpa de les noves tecnologies, i aquí es demana que desconectem justament d'aquestes tecnologies.
A tot això... em compres una BB? ;)