diumenge, 10 de gener del 2010

KAPUCINSKI (1932-2007)

Avui, darrer dia de vacances, he acabat aquest assaig del gran Ryszard KAPUCINSKI (1932-2007). Diuen que Un día más con vida és una de les seves millors novel·les. No ho sé, és molt difícil de dir. Caldria haver llegit tota la seva producció. El que sí que puc dir és que no és una novel·la pròpiament. No hi ha ficció. Tot és vivència directa, crua i personal de l’autor. Un día más con vida és un títol molt ben triat perquè resumeix la vida del periodista de guerra: cada vegada que surt el sol és un regal que cal aprofitar perquè no haver mort resulta extraordinari.
Volia parlar, tanmateix, de l'home, del periodista.
Kapuscinski és d’una raça especial de periodistes. És gent que viu el seu ofici com una vocació, com una mena de crida de la seva manera natural de ser. És un tipus de periodista que entén que la seva feina és un servei a la societat, que ells són els ulls i la veu i les orelles del món i que en aquest sentit són insubstituïbles. Per això no entenen que es pugui explicar què passa al món si no és en primera persona, des del testimoniatge o la vivència personal Quan la cosa és així, entenem perquè Kapuscinski veu oportunitats de fer la seva feina allà on altres veuen perill imminent de mort.
A totes les professions hi ha gent d’aquesta mena, gent que entén que la seva feina és un reclam quasi primitiu de la seva manera d’estar al món. Això passa a professors, metges, advocats, empresaris... però aquests no s'hi juguen la vida a la feina, a cada minut. Chapeau, Ryszard!

4 comentaris:

txeiks ha dit...

Jo només m'he llegit Ébano i coincideixo amb el que dius...
Llàstima que ara els ressentiments del post-comunisme vulguin embrutar la seva memòria (ara que ja no es pot defensar).

Màrius ha dit...

professor, orientador, dissenyador, pintor, pare i per damunt de tot:
millor persona
Felicitats a tu i als teus.

Toni Cassany ha dit...

Màrius!!! Feia molt que no visitava el meu propi bloc i avui m'he trobat la teva inesperada presència que m'ha omplert de goig i records. Una forta abraçada.

Albert Latorre ha dit...

Sr. Cassany, es diu el laberinto de Simone, i millor que no la vegi! l'acabo de veure jo.. pff quina por i quina agonïa!

Buenoo ara tinc els pels de punta!
No l'he entés molt bé, però bueno..

Jo ja m'en vaig a dormir..

Salutacions!

Atentament: l'Albert