dimarts, 23 d’agost del 2011

HE VIST (JMJ 2011)


Fa dos dies que he tornat de Madrid i el meu cap encara bull d’imatges i sensacions. No faré grans reflexions, però sí que voldria explicar-vos les imatges que m’han commogut. Puc dir que estic impactat.
Jo anava a Madrid amb mandra. Volia i no volia. Pensava en les incomoditats que m’esperaven... Quan vaig veure l’ambient del “Girona acull”, em vaig adonar que la JMJ seria quelcom maco de veritat. Al viatge d’anada, el dia 18, vaig dir a un amic que jo hi anava a carregar piles. El meu dipòsit era ja a la reserva. I per què vinc impactat? Doncs perquè he vist coses que m'han commogut, coses que des de la nostra Girona aimada no es veuen.
Vull resumir el que he vist en 7 imatges:
HE VIST un mar de gent. Quan anàvem a Cuatro Vientos el dia 20, a l’acte de la vigília i adoració, teníem por de no poder entrar. Resseguíem un mur que voreja l’aeròdrom i en un moment determinat, l’alçada d’aquest mur se’ns va fer accessible amb un salt. Vaig enfilar-m’hi per veure l’interior del magna recinte. Amb força de braços m’hi vaig aguantar uns segons. En veure l’espectacle se’m va posar un nus a la gola, vaig tenir ganes de plorar en contemplar aquella immensitat de gent reunida per escoltar un vellet de 84 anys que venia a dir-nos que ens poséssim les piles d’una santa (mai millor dit) vegada. Aquella imatge em va fer dir i pensar amb total sinceritat, que només per aquells instants ja havia valgut la pena fer 700 km.
HE VIST gent plorant mentre es confessava. Recordo una noia que escoltava el seu confessor amarada de llàgrimes als ulls, però feliç de sentir el que li deia un capellà d’edat avançada que, dret al mig del camí, aguantant 40º de temperatura, li deia paraules plenes de consol. A l’avinguda del perdó, al Parc del Retiro, dues hores més tard de l’hora oficial de clausurar l’espai destinat als confessionaris, hi havia cues de gent per confessar-se i capellans que feien tard al següent acte, però que eren incapaços de deixar aquella gent sense atendre. La policia estava desesperada perquè no sabia com acabar. Tinc una foto on es veuen fins a 6 capellans confessant, a sota un arbre, asseguts a un banc, en un raconet... Quan un va quedar lliure m’hi vaig atansar i li vaig dir: això que fan vostès és fabulós... Se’m va fer un nus al coll i no vaig poder continuar. Li volia dir el bé que ens feien amb aquella seva generositat. Ell em va mirar commogut i em va dir “muchas gracias”.
HE VIST i escoltat el silenci d’un milió i mig de persones. Això és difícil d’expressar amb paraules si no s’hi és. He sentit parlar del silenci del desert o del fons del mar, però el silenci que fa una multitud adorant el Santíssim et posa en estat de xoc. No hi ha res semblant. Penses, Déu meu, quina misèria la meva. Jo em girava a tots costats per veure l’espectacle. També tancava els ulls per “veure-ho” amb el cor. Érem a Cuatro Vientos, amb negra nit, després de rebre un ruixat huracanat que ens havia deixat xops. Res ens importava que no fos adorar Déu sagramentat.
HE VIST un esquadró de la policia nacional, en formació, a qui se’ls escapava el somriure i l’orgull perquè de tornada de Cibeles, on havíem anar a rebre el Sant Pare el primer dia, el 18, ens els vàrem creuar (ells tocaven ja a retirada després de la feina feta) i espontàniament els vàrem aplaudir en senyal d’agraïment per la feina que feien, la seguretat que ens donaven en aquelles circumstàncies d’aglomeració de tantíssima gent.
HE VIST centenars de joves ballant alhora, amb una alegria encomanadissa, el Waka Waka de la Shakira al so dels potentíssims altaveus de Recoletos mentre esperaven (faltaven més de 2h) la celebració del Via Crucis. Joves eufòrics, sans, alegres, joves del nostre temps que no necessiten la droga ni altres estupideses per sentir-se plens. Gent que té una força descomunal perquè sap ser catòlic en un món difícil o complicat. Gent a qui el Sant Pare va demanar que estudiés la doctrina “més que els vostres pares” perquè els havia tocat una societat plena d’entrebancs. Que Déu els ajudi.
HE VIST un oceà de sacs de dormir durant tota la nit a Cuatro Vientos, de gent que dormia i d’altra que volia però no podia i callava o la feia petar... o resava. Semblava un camp de refugiats de l’ACNUR. Però de refugiats que no necessiten més refugi que el de la fe, de refugiats que s’hi trobaven a gust. Entre aquests sacs, hi he vist monges que hi van passar la nit en blanc perquè la pluja els havia malmès els quatre cartrons que els havien de fer de llit. A quarts de cinc de la matinada vaig obrir un ull i vaig poder veure com aquelles monges pregaven en silenci, assegudes a terra o dretes, immòbils, com tòtems de Déu que il·luminaven la nit, o, si més no, la meva ànima.
HE VIST un Papa joiós de la joventut que l’estima. Sí, l’estima. Sense embuts, sense complexos. Descaradament. A Madrid el que cridava molt l’atenció era l’ostentació de catolicisme que es feia. Som cristians, sí, però catòlics. Gent que estima l’Església Una, i que no la posa en dubte ni qüestiona contínuament. Sentir-se acaronat, recolzat i empès per tanta gent ajuda molt a agafar-se les coses d’una altra manera.
Per a mi, les JMJ comencen ara.

21 comentaris:

Ferran Arizcun Arizcun ha dit...

Enhorabona per l'article. M'ha encantat, de debò. Fins aviat.

Dani Morcillo ha dit...

M'han emocionat les teves paraules, i li he traduit en veu alta a la meva dona, a qui també li han agradat molt. Nosaltres hem viscut les JMJ " a petita escala", des de casa, per la tele. No és el mateix, però també ens va xocar, i vam poder veure el mar de gent i escoltar el silenci. I tens tota la rao, les JMJ comencen ara.

Toni Cassany ha dit...

Gràcies, a tots. Em fa molta il·lusió que arribi el missatge.

Alonso de Blanco ha dit...

Es interesante leer, después de haber estado allí, la JMJ particular que ha vivido cada uno, con sus anécdotas y vivencias.

txeiks ha dit...

Has aconseguit plasmar amb 7 "fotografies" el que he viscut aquests dies a Madrid... Mentre t'ho anava llegint no podia contenir la meva emoció. Ara cal pair tot això... M'està ajudant rellegir els textos dels discursos del Sant Pare, no tenen pèrdua.

81293 ha dit...

Realment això és molt gran!
Gràcies Toni,a mí també em feia mandra i el que he viscut pels carrers i metres de Madrid t´asseguro que no ho tinc digerit.
Elena

Juli de Castro ha dit...

Estimat Toni: emocionat de la teva descripció. Els que hem viscut les jornades prèvies (les jornades de les diòcesis, Girona Acull) també hem tastat l'imatge del perdó, de l'alegria, del silenci, del compartir una mateixa fe, ... amb els grups d'acollida.
Jo en trec ESPERANÇA renovada, val la pena caminar pel camí de Jesús. Hi som molts, gent que ha col.laborat desinteressadament, que potser no és practicant però aquest compartir l'ha mogut a fer el pas. Ha estat una bona carregada de piles.
Em quedo amb el teu final: ara comença la JMJ per a cadascú.Gràcies Toni
Una abraçada, Juà

Toni Cassany ha dit...

Juà: em fa molta il·lusió això que dius. Si una cosa estava clara és que l'església és mare, mare que acull una diversitat de fills tant gran i rica, que t'hi sents a casa, sigui quin sigui el teu tarannà. El que vau fer a Girona Acull va ser històric. Ara hem de fer que hi hagi un abans i un després de tot això. Una forta abraçada.

Luis Inclán García-Robés ha dit...

Moltes gràcies, Toni, per aquestes consideracions! Estic amb tú que això hauria de suposar un inici per molta gent.
Coincideixo amb l'idea d'escoltar el silenci: commovedor i significatiu.
Una abraçada.

MacGregor ha dit...

Han estado en mi casa dos dias 8 jovenzuelas de Kazastan que se unian a un autocar rumbo a la JMJ. 3 católicas, 2 musulmanas y 3 ortodoxas. Han vibrado con el ambiente alegre, sereno y cibilizado que hemos vivido estos días junto al Sto. Padre, no te puedes imaginar lo contentas que se han ido y es que cuando dejamos que la gracia de Dios, que está ahí siempre, nos empape, el silencio se impone y solo cabe decir ¡si!

Miquel R ha dit...

Quina manera més bonica d'expressar tot allò que hem sentit i vist. Val la pena llegir-lo en calma i fer-lo córrer. Moltes felicitats Toni!

Kasal ha dit...

Brillant i engrescador. Jo vaig sentir algunes de les coses que tu comentes senzillament mirant les imatges de la tele. Recordo un dia a la tarda, berenant a la cuina amb en Marçal mentre miravem el 324. Em va preguntar que hi feia tanta gent junta i li vaig dir que anaven a veure el Sant Pare i ell, des de la dolça innocència dels 4 anys va dir "Doncs aquest senyor deu ser molt important!". Li vaig explicar qui és i que feia allà. No se si va agafar gaire el concepte, però li va quedar clar que hi ha gent que es mou per fer coses.
Envejo els que ho vareu poder viure en directe, a veure si quan ens retrobem al setembre m'encomaneu una mica d'aquesta alegria i il·lusió.
Salut!!

albertpenella ha dit...

Exquisit.
Com comenta en Txema, una rellegida del textos del Papa ajuda a digerir tot plegat: http://multimedia.opusdei.org/pdf/ca/bxvi-jmj-madrid11cat.pdf

Anònim ha dit...

Me encanta. Qué pena que no esté también en castellano, llegaría a más gente. ;)

Toni Cassany ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Toni Cassany ha dit...

Anónimo: al principio del bloc acabo de poner un traductor al castellano, que funciona muy bien. Y también al inglés. Gracias por tu sugerencia

Neus ha dit...

Toni acabo de llegir el teu escrit, moltes gràcies. Jo només ho vaig poder viure des de Girona i després a través de la TV,una meravella i un punt de partida.
Una injecció d'optimisme i de força, l'imatge de l'adoració al Santíssim et fa adonar que aquest ès realment l'anclatge des del qual camviarem nosaltres i camviarem el mòn.
Moltes gràcies.
Neus Fàbrega

Toni Cassany ha dit...

Gràcies, Neus!!! Una abraçada.

Anònim ha dit...

Llegeixo amb retard el teu article. Enhorabona. Quina manera tan bonica d'expressar el que hem viscut! Gràcies, Toni!

Anònim ha dit...

Has vist molt, però això no és el més important. Tranquil, algun dia o altre te n'adonaràs...

Toni Cassany ha dit...

Escolata, anònim: moltes gracies per aquest comentari teu tan profund. No sé de què me n'haig d'adonar, però, pel que veig, tampoc ho saps tu. En fi, que si algun dia decideixes il.luminar-me, fes-ho dient qui ets, si us plau. Si no, no m'interessa gens la teva llum....